Være sammen

Være Sammen er et kompetanseløft der verdigrunnlag og teori er forankret i barnehagens rammeplan. Barnehagene i Lund startet høsten 2015 et kompetanseløft der alle ansatte i kommunens barnehager skal være autoriative voksne, som balanserer varme og grenser. Vi ønsker gjennom å være autoriative å ta barnets perspektiv, speile ,lytte, annerkjenne og rose barna. Det er viktig for oss at barna skal kjenne oss og være trygge på oss når vi setter grenser og stiller krav.

Kompetansehevingen i Være Sammen skjer gjennom studiehefter, veiledning og kurs, internt og eksternt.

Kompetansen økes gjennom å jobbe med :

• Teori og praksis
  • Kvaliativ samhandling
  • Forankring i fellesskapet
  • Veiledning
  • Implementering
  • Foreldrestøtte

Endring

Implementering er endring. Gjennom endring og kompetanse blir de ansatte tryggere på sin egen voksenstil og bedre i stand til å forstå hva barnet trenger.

Noen ansatte i hver barnehage har deltatt på veilederkurs som har gitt dem generell kompetanse som veiledere i barnehagen på ulike områder, bl.a den autoriative voksenrollen, relasjonsbygging i barnehagen, tidlig innsats og håndtering av utfordrende atferd, grensesetting, speiling, banking time, implementering, organisasjonslæring og teamutvikling. veilederopplæringen er utviklet i tett samarbeid med Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved UiS, med Pål Roland som hovedansvarlig.

Det beste i verden

det er rett og slett

å se på en annen

og selv være sett      ( sitat fra en av bildebøkene )

Være Sammen er et verktøy som gir et utgangspunkt for gode samtaler med barn. Det stimulerer til refleksjon og en filosofisk innstilling til temaene som berøres, slik at en utvikler gode holdninger både hos voksne og barn. ‘Løveloven’ gir en tydelig og forpliktende ramme for hvordan barn og voksne skal ha det sammen, og hva som er lov å gjøre. Materiellet inneholder i tillegg en egen eske spesielt for foreldre, slik at barnehagen får støtte i arbeidet med å inkludere foreldre i satsingen. Arbeidet med Være sammen starter først med hele personalet. Når arbeidet er implementert hos personalet, drar vi arbeidet videre slik at barna skal bli kjent med regnbueløven, løveloven, sangene etc. Være Sammen er aktuelt for alle voksne, enten vi jobber i barnehagen eller er foreldre. Vi har alle bruk for hjelp til å forstå oss selv og barna bedre, og bli flinkere til å skape den varme relasjonen.