Barnehagene i Lund er med i en satsning med Sandnes kommune som kalles for «Den utviklingsstøttende barnehagen».
Her kan du lese hva det innebærer:
Den utviklingsstøttende barnehagen
- Kommunens standard for kvalitet i barnehagen
- Målet er at de ansatte gjennom faglig støtte og fokus på gode relasjoner skal utvikle seg til å best mulig kunne støtte barnas utvikling
- Satsningen bygger på forskningsbasert kunnskap om hva som utgjør god kvalitet i barnehagen og hvordan dette kan overføres slik at den kommer barna til gode
- For å kunne måle kvaliteten bruker en CLASS (Classroom assesment scoring system)
- CLASS er et observasjonsverktøy som fokuserer på samspill mellom voksne og barn, samt miljøet på avdelingen (det er de voksne som blir observert)
Hvorfor?
- Forskning har vist at barns erfaringer betyr mer for hjernens utvikling og videre fysisk og psykisk helse enn man tidligere har trodd
- Skal utjevne kvalitetsforskjeller i barnehagene
- Høykvalitetsbarnehager fremmer barns psykiske helse
- Varme, sensitive og stimulerende personal- barn- relasjoner er den viktigste ingrediensen i barnehagekvalitet og har vist seg å påvirke barnas mentale helse, trivsel og utvikling også lenge etter at barna har sluttet i barnehagen
Hvordan?
- Hver avdeling vil få besøk av CLASS – observatører - de gir tilbakemeldinger til hver avdeling som viser avdelingens styrker og svakheter
- Vi har egen CLASS-tilrettelegger i 10 % stilling. Denne pedagogen har frigjort tid som brukes til å tilrettelegge for arbeidet med USB, sikre fremgang og gi veiledning til kollegaer
- Fagdager for de ansatte (ekstra samlinger for leder, CLASS-tilrettelegger og pedagogiske ledere)
Hva?
- For å måle kvalitet i barnehagen må den teorien man har rundt hva kvalitet er, brytes ned til ulike deler som lar seg observere og måle i barnehverdagen
- I CLASS er dette gjort gjennom å dele det teoretiske grunnlaget inn i 3 domener:
- Organisering av avdelingen og barnehagehverdagen (3-5 år)
- Emosjonelt og atferdsmessig støtte – medmenneskelige faktorer (alle)
- Støtte til læring og kognitiv utvikling – læring og mulighet for læring (alle)
Vi vil jobbe med organisering av avdelingen og barnehagehverdagen gjennom blant annet å:
- Ha tydelige læringsmål og maksimere læringssituasjonene
- Skape gode rutiner og lage gode overgangssituasjoner
- Forberede barna på det som skal skje
Vi vil jobbe med å støtte barns sosiale og emosjonelle utvikling ved å:
- Skape et positivt klima gjennom gode relasjoner, respekt, humor, ros og anerkjennelse, trøst og rytme i hverdagen
- Være sensitive voksne gjennom å rette oppmerksomheten mot barna, trøste, være en trygg base, bekrefte og oppmuntre og være lyttende
- Ta barnas perspektiv gjennom å være nysgjerrig, følge barnas interesser og initiativ, være fleksible, tilby barna valg, hjelpe barna til å uttrykke egne ønsker og meninger og gi støtte til selvstendighet og mestring
- Gi støtte til regulering av atferd gjennom å bekrefte barnas følelser, være rolige voksne, tolke barnas uttrykk og følelser, dele barn i mindre grupper, gi enkle og konkrete beskjeder, være i forkant, gi ros, gi påminnelser om hva som forventes
Vi vil jobbe med å støtte barn i kognitiv utvikling og læring ved å:
- Tilrettelegge for læring og utvikling gjennom å stille hvordan og hvorfor- spørsmål, legge til rette for ulike typer lek, gi barna informasjon, legge til rette for problemløsning og idemyldring
- Gi gode tilbakemeldinger gjennom å være støttende, være i god dialog, stille spørsmål, etterspørre tankeprosess, oppmuntre og bekrefte
- Gi barna språkstøtte gjennom å legge til rette for turtaking, stille åpne spørsmål, repetere, utvide språket, sette ord på ting og det vi gjør, invitere til å bruke nye ord og begreper, lese bøker, synge og fortelle
Vi vil jobbe for et godt foreldresamarbeid gjennom å:
- Gi oppmerksomhet, hilse på, fortelle om enkeltes barns hverdag
- Lytte, anerkjenne, være lydhør for meninger og innspill, følge opp tilbakemeldinger
- Være tydelige, avklare forventninger til roller og ansvar
- Gjøre rutiner kjent for foreldre
Vi vil jobbe for de sårbare barna gjennom å:
- Være støttende stillas
- Sette ord på følelser/Bekrefte følelser
- Være en trygg base/sikker havn (Trygghetssirkelen)
- Ha kunnskap om barns utvikling og kjennetegn på forsinket utvikling
- Være nært på barna
- Forebygge mobbing